Jana wang melalui Facebook!

Tuesday, February 22, 2011

Bila ibu menangis...


Perkara paling menghibakan aku ialah bila melihat mak aku menangis. Terutama apabila hatinya terguris akibat dari "usikan perkataan atau perbuatan" dari anak-anaknya...



Teringat suatu ketika... masa tu aku dalam darjah 3. Suatu hari, aku telah memecah tabung simpananku sendiri tanpa pengetahuan mak. Ku kumpulkan duit yang berselerak di lantai bilik dan kujumlahkan, adalah lebih kurang RM10 (dalam bentuk syiling). Masa tu duit sebanyak tu dah boleh sama dengan jutawan! Maklumlah, baru berumur 9 tahun!

Tujuan ku pecah tabung tu sebabnya termakan pujuk dari rakan baikku yang mempunyai satu kereta mainan besi. Aku cukup gian dengan kereta mainan tu. nak suruh abah beli memang jangan haraplah nak dapat. Pendek kata, kalau kucing tu tumbuh tanduk... belum tentu lagi aku boleh dapat mainan yang macam tu.

Lalu aku bawa duit syiling yang sebeban tu, aku jumpa rakan karibku. 

"Nah Lik, aku bayar 4 ringgit..."

"Nah, ni kereta engkau!"

"Okeh!" aku tersenyum...

Petang tu aku bermain dengan kereta mainan kesukaan ku itu sampai pukul 6 petang. Bila dah kehausan, aku pun balik. Rumah tak jauh dari tempat ku bermain tu...

Masuk je rumah, Mak dah tenung aku satu macam. Ahh! Sudah... mak dah tau ke, aku pecahkan tabung? 

"Erol, duduk kejap... mak nak tanya".

"Ada apa mak?" tanyaku perlahan...

"Erol pecah tabung eh?"

"Err... err... " aku tak boleh jawab. Memang mak dah tau!

"Erol buat apa dengan duit dalam tabung tu?"

Macam dipukau, aku hulurkan mainan kereta besi tu dan tunjukkan kat emak. Mak tak ambil, tapi terus merenung aku...

"Siapa punya ni? Erol beli ke?"

"Isam punya. Dia kata dia tanak lagi mainan ni. Tapi dia suruh saya bayar 3 ringgit pada dia..."

kebetulan abah yang baru balik dari kerja masuk ke rumah dan sedang memerhatikan sesi soal-jawab antara aku dengan mak. Bila abah dengar pengakuan aku dan lihat mainan di tangan aku tu... PANG! Satu tamparan yang agak kuat singgah di pipi aku. Abah rampas mainan tu dan baling ke lantai.

Kuat tak kuatnya balingan tu sampaikan bengkok mainan kereta tu dikerjakan abah. Mak dah mula menangis... "Erol tau tak... betapa susahnya Erol nak simpan duit tu, nak buat beli barang sekolah... tapi Erol ambil dan beli mainan yang tak berfaedah tu. Erol nak jadi apa? Ingat kereta mainan tu boleh senangkan Erol bila besar nanti? Hah..."

Dan... bermacam-macam lagi keluhan mak yang aku pun dah tak ingat buah butirannya. Tapi yang pasti, sejak dari itu aku memang dah serik nak pecah-pecah tabung. 

Kalau aku nak beli sesuatu, aku akan asingkan kepada dua bahagian. Satu dalam tabung yang mak khaskan, satu lagi dalam tabung aku sendiri. Jadi mak tak boleh nak marah sebab bahagian yang satu lagi mak tak tau! Tengok tu!!! memang anak jantan tak tau serik kena penampar abah!

Tu cerita 25 tahun lepas... cerita yang ada pengajaran dan ada panduan untuk aku bawa di umur 34 tahun ini. Tapi hari ini mak menangis lagi... bukan sebab aku pecah tabung lagi! Tapi dia masih kemurungan dengan pemergian adik bongsu aku. 

Aku jadi serba salah... nak kerap balik, kampung bukannya dekat. Walaupun cuma 3-4 jam perjalanan aku ke Batu Pahat tu, komitmen dan kewangan aku tidaklah serancak dahulu...

Aku selalu berdoa agar mak tabah dan beransur pulih dan boleh menerima Qada dan Qadar yang ditentukan oleh Allah. Walaupun aku masih samar-samar dengan "HIKMAH" kehilangan adik aku tu... aku harap ada sesuatu yang baik untuk kami yang masih bernyawa ini.

Mak... tabahlah... dan relakanlah pemergian adik. Erol masih ada, masih boleh mengembirakan hati mak, masih boleh menjaga sakit pening mak...

Izan, semoga engkau berbahagia di sisi Allah.... Amin!

1 comment:

COPYRIGHT@MOMOKZ™

Creative Commons License All illustrations are protected by copyright and may not be used or reproduced in any form without MOMOKZ™ permission. Thank you!.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...