Jana wang melalui Facebook!

Friday, March 25, 2011

Foxy: Behind the scene

Kesemua karekter yang aku buat bermula dengan sketch. Ada kalanya aku imagine terus di illustrator terutamanya bahagian kepala karekter. Pada aku bahagian ini lah penentu kepada kecomelan sesuatu watak yang aku hasilkan. Bila bahagian penting dah dapat diwujudkan, barulah aku sambung kepada gaya atau posisi di bahagian badan kaki dan elemen-elemen lain yang berkaitan.


Ini adalah rupa asal sketching aku. Aku suka sketch menggunakan pensil warna. Kenapa? Sebab... pada scanner biasanya terdapat 3 cara scanning (warna/grey/black & white). Kalau aku rajin nak inking (hitamkan garisan cara manual menggunakan artline pen atau marker pen). Aku kena pastikan artline baru tu lebih kemas dan detail dari sketches asal. Pastu aku amik opsyen B&W semasa scan.

Kalau aku malas pulak... aku amik opsyen scan 'warna'. Ini bagi memudahkan aku membuat tracing dalam illustrator sebab warna sketch tidak mengganggu line yang sedang aku buat dalam proses tracing.




Ini adalah hasil bila aku dah siap bubuh outline dan baiki mana-mana proportion yang rasanya tak menjadi di sketches tadi. Proses ini memberikan aku lebih kreativiti untuk mengolah lagi karekter ni supaya nampak sangat best untuk ditatap.

Okeylah korang! Ada kesempatan nanti aku akan buat simple tutorial macam mana nak melukis di Adobe Illustrator dan simple 3D inking... 

Nak sambung siapkan illus. Baru nak masuk illus yang ke 13... ngee!

No comments:

Post a Comment

COPYRIGHT@MOMOKZ™

Creative Commons License All illustrations are protected by copyright and may not be used or reproduced in any form without MOMOKZ™ permission. Thank you!.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...